8 askelta liikeidean kaupallistamiseen

 

Oletko henkilö, jolla riittää ideoita liiketoiminnan aloittamiseksi, mutta toteutuksen aloittamisen kynnys tuntuu liian korkealta? Olemme koonneet 8 askelta, joita soveltamalla toivomme tuon kynnyksen madaltuvan. Kun prosessia ajattelee yksi askel kerrallaan, tulee siitä lähestyttävämpi ja selkeämpi.  

 

pexels-led-supermarket-577514.jpg

1. Mihin ongelmaan/tarpeeseen tarjoat ratkaisun?  

Kuten Simon Sinek sanoi bestseller-kirjassaan Start With Why, jokaisen menestyneen yrityksen sydämessä on kysymys ”miksi?”. Mitä myyt on loppupeleissä toissijaista ja tämä on useimmiten yrittäjien keskeisin idea; ”miten tehdä paras tuote?”. Mutta ero heidän ja kaikista vaikutusvaltaisimpien ja menestyneimpien välillä on se miksi he tekevät mitä he tekevät. Laadukas tuote on tietenkin tärkeä, mutta ihmiset ovat aina lojaalimpia tuotteille ja yrityksille, jotka edustavat jotain mihin he uskovat. Yritykset, julkisuuden henkilöt, poliitikot, joilla on selvä ja johdonmukainen sanoma vetävät aina puoleensa isomman yleisön kuin he, joilla on esimerkiksi vain teknistä taitoa. On siis hyvä alusta alkaen pitää tämä miksi mielessä, sillä kaiken muun tulee koostua tämän idean ympärille.  

Tämän idean voimaa ei kannata sivuuttaa tai vähätellä, joten jos tahdot syvemmin ymmärtää sen, todella suosittelen kaikkien yrittäjien ja markkinoijien lukevan edellä mainitun kirjan, jos et vielä ole tai vähintään katsomaan hänen pitämänsä presentaation aiheesta TED-Talkille (How great leaders inspire action | Simon Sinek - YouTube). Kun omat arvot ovat selvänä on helpompi siirtyä seuraavaan vaiheeseen.   

 

2. Älä venytä itseäsi liian ohuelle vaan keskitä vaivasi 

Kun ensin selvität miksi teet mitä teet on seuraavaksi helpompi määrittää, kenelle tämä viesti on kohdennettu. Älä siis turhaan yritä tarjota vähän jotain kaikille vaan määritä mahdollisimman yksityiskohtaisesti kuka on kohdeyleisösi ja hio tuotteesi/palvelusi ja viestintäsi puhuttelemaan heitä.

Jos yrität miellyttää kaikkia, on lopputulos luultavasti liian laimea, eikä tarpeeksi voimakkaasti kiehdo ketään.

Mieti siis millaisten ihmisten tahdot pystyvän peilaamaan itseään kauttasi? Konkreettisena esimerkkinä RedBull on maailman suosituin energiajuoma ja väittäisin, ettei salaisuus piile niinkään reseptissä vaan siinä, että he ovat hioneet brändinsä tietylle kohdeyleisölle; aktiivisille ihmisille, jotka nauttivat extreme-urheilusta. Jos vilkaiset heidän Instagram-tiliään, huomaat heti sen miksi he tekevät mitä tekevät kuin myös kenelle tämä sanoma on kohdennettu samaistuttavaksi. Se koostuu pelkistä innostavista extreme-urheilu videoista ja kuvista, koska he tahtovat edustaa kohdeyleisönsä elämäntyyliä ja toimia peilinä, joka vahvistaa heidän omakuvaansa. Ja siksi RedBull on maailman paras energiajuoma brändi. Mieti siis mahdollisimman yksityiskohtaisesti millaisista ihmisistä kohdeyleisösi koostuu. Mitkä ovat heidän arvonsa, tavoitteet, työ, ikä jne. Kohdat 1 ja 2 ovat sidoksissa toisiinsa sillä niiden tulisi peilata toisiaan.  

 

3. Turvatoimet 

Ennen kuin investoit idean kehittämiseen enempää aikaa ja rahaa, selvitä, ettet loukkaa kenenkään toisen immateeriaalisenoikeuden suojausta ja turvaa samalla oman ideasi oikeudet, varsinkin jos ideasi on uusi ja ainutlaatuinen. Et tahdo, että joku tykästyy ideaasi niinkin paljon, että varastaa sen. On myös mahdollista, ettei ideaa kannata suojata vaan tuoda se vain nopeasti markkinoille. Tällöin juostaan ja kovaa! 

 

4. Strategia 

Seuraavaksi on laskelmoitava, onko näitä kohdeyleisön yksilöitä tarpeeksi kattamaan tuotteen tai palvelun tuottamisen kulut. Luonnollisesti olivat yrityksen arvot kuinka hienot tahansa, on yrityksen tavoitettava tarpeeksi ihmisiä, jotta tuottoa syntyy ja toimintaa voidaan jatkaa ja kehittää. Seuraa markkinoita ja muutoksen mukanaan tuomia markkinarakoja, jotka voivat tuoda mukanaan uusia liikeideoita tai oivia tilaisuuksia markkinoida nykyistä tuotetta tai palvelua täyttämään raon, eli uuden tarpeen/ratkaisun ongelmaan. Keitä ovat kilpailijasi ja miten voit erottua heistä? Näihin asioihin on hyvä perehtyä, jotta löydät oman paikan markkinoilta. Kuitenkin isolle osalle ihmisiä, joilla on vilkas mieli täynnä innostavia ideoita, tämä vaihe voi tuntua puiselta, joten vaihtoehtona on ottaa sparrausapua asiantuntijalta. KontaktiVerkko tarjoaa strategiseen pohdiskeluun eri näkökulmia ja apua asioiden kyseenalaistamiseen. Toteutamme myös asiakastarvekartoituksen ja markkinakartoituksen, jotta saat mustaa valkoisella, siitä miten kannattavaa on sijoittua tietyille markkinoille. 

 

5. Perspektiivi 

Samalla kun odotat raportteja, on sinun hyvä kerätä eri näkökulmia esim. yrityksesi eri osastojen edustajilta, ystäviltä ja seuraamalla aiheesta käytyä nettikeskustelua. Näin saat arvokasta palautetta ja kehitysmahdollisuuksia näkökulmista, joita et itse olisi huomioinut. Esimerkiksi henkilö, joka toimii ohjelmoinnin tai testauksen parissa voi tuoda korvaamatonta näkökulmaa henkilölle, joka ajattelee isoa kuvaa ja toimii lähinnä markkinoinnin parissa. Ja kun olet pohjustanut liikeideasi vahvalla identiteetillä ja selkeällä kohdeyleisöllä osaat priorisoida palautteesta asiat, jotka ovat kehittämisen arvoisia ja mitkä harhauttavat omalta polulta. 

 

6. Prototyypit 

Kun ajatusleikit on leikitty ja olet itsevarma identiteetistäsi ja jalustastasi markkinoilla on aika alkaa toteuttamaan ideaa sen konkreettiseen muotoon. Tee näin-se-toimii prototyyppi, johon viitataan usein myös Frankenstein prototyyppinä, koska sillä on lupa olla raakile ulkomuodoltaan. Sen tarkoituksena on toimia pohjana, jota kehittää ja jolla voidaan demonstroida, miten tuote toimii. Jos kyseessä on palvelu tee yksityiskohtainen suunnitelma sen toteuttamisesta käytännössä. Frankenstein prototyypin ohelle tarvitaan myös tältä-se-näyttää prototyyppi, joka on itseselitteinen; sillä suunnitellaan tuotteen ulkomuotoa. Mitä materiaaleja käytetään, mistä niitä ostetaan jne. Eli tehdään tuotteen tai palvelun vaatimuslista. Voit palkata esim. graafisen suunnittelijan tekemään 3D-mallinnoksen tuotteesta tai palvelun logosta ja muista fyysisistä ja esteettisistä ominaisuuksista. Sitten ei muuta, kun liataan kädet ja pyritään yhdistämään nämä kaksi prototyyppiä ja kehitetään lisää sekä mahdollisesti hankitaan lisärahoitusta ja sijoittajia kehittämiseen kunnes tuote tai palvelu on valmis testattavaksi.  

 

7. Testaa kohdeyleisöllä 

Aloita tuotteen tai palvelun tarjoaminen ensin paikallisesti tai pienelle segmentille kohdeyleisöstäsi. Pilotoinnin avulla pystyt vielä hiomaan hintaa, toimivuutta ja reagoimaan palautteeseen ennen kuin laitat nimesi laajemmille markkinoille.

Näin mahdolliset virheet ja huonot kokemukset jäävät kontrolloituun pieneen alueeseen, eikä jää nimeesi laajaksi ensivaikutukseksi. 

Joukkorahoitussivustot kuten Mesenaatti ja Invesdor ovat oivia tähän tarkoitukseen kuin myös rahoituksen keräämiseen. Niiden kautta tavoitat ideastasi eniten kiinnostuneet, voit testata heillä tuotettasi ja saat heiltä kehittämisehdotuksia. 

  

8. Harha askeleet ovat onnistumisen äiti 

Kuten Thomas Edison tunnetusti sanoi, hän ei vain keksinyt hehkulamppua vaan hän keksi 2000 tapaa miten ei tehdä hehkulamppua, niiden ollen myös tärkeitä löytöjä. Myös lopullisen laajan julkaisun jälkeen vaaditaan jatkuvaa testausta, palautteen kuuntelemista, innovointia ja säätämistä. Tärkeintä on lähteä liikkeelle ja muistaa ettet ole hävinnyt ennen kuin luovutat.  

  

Kehityksen tarve jatkuu aina, jotta erottuu joukosta ja pysyy muutoksessa mukana. Täytyy myös pystyä olemaan joustava ja objektiivinen, ja joskus luopumaan ajatuksista, jos ne eivät palvele, vaikka niillä olisi itselle tunnearvoa. Hyvin suunniteltu on puoliksi tehty, joten sille ja valmistautumiselle on hyvä antaa riittävästi aikaa. Vaikka teknologia ja informaation aikakausi ovat helpottaneet monia asioita kuten yrittäjyyttä, ei kannata hötkyillä ja odottaa, että ihmeitä tapahtuu yön yli. Keskity rakentamaan vahva pohja ideallesi ja kun lisäksi valitset oikeat ihmiset vahvistukseksi tiimiisi, loput palaset löytävät paikoilleen. KontaktiVerkon asiantuntijoiden verkoston saat avuksesi ottamalla rohkeasti yhteyttä ja kertomalla meille tavoitteistasi ja haasteistasi.