ELY-konsultointi: Markkinointi ja asiakkuudet
Korona kannusti muotialan perheyritystä Nahe Oy:tä digiloikkaan
Vuoden 2020 keväällä – kuten moni muukin yritys – lahtelainen muotialan perheyritys Nahe Oy joutui harkitsemaan uudelleen toimintatapojaan, kun Covid19 pysäytti maailman.
Tässä ongelmatilanteessa Nahe päätyi hakemaan ELY:n Yritysten kehittämispalveluita, mitkä olivat koronaepidemian vuoksi hyvin edullisia yrityksille.
Avuksi löytyi KontaktiVerkko paikallisen kehitysyhtiön neuvotteluiden kautta, jossa lämpimästi suositeltiin Kirsi Vuolletin asiantuntijuutta.
Toteutussuunnitelma tehtiin Markkinointi ja asiakkuudet palvelun osalta, jolle ELY antoi positiivisen päätöksen ja näin yhteistyö pääsi käyntiin.
Lähtötilanne
Nahe Oy on koko pitkän historiansa ajan toiminut hyvin perinteisellä tavalla ja niin on myös toimittu markkinoinnissa. Myyntityö on perinteisesti tapahtunut kentällä asiakaskäynneillä ja mallistot on henkilökohtaisesti esitelty ostajille, Nahen jälleenmyyjille.
Jälleenmyyjät ovat luottaneet Nahen laatuun ja toimitusvarmuuteen. Asiakkaat ovat olleet tyytyväisiä Suomessa suunniteltuun ajattomaan, kestävään ja kohtuuhintaiseen tuotteeseen. Tämä ei kuitenkaan hallitsevassa erityistilanteessa riittänyt, kun asiakasvirta kivijalkaliikkeissä loppui koronan myötä. Nyt tarvittiin Nahen myyntiin ja markkinointiin uudenlaisia työkaluja digitaalisuutta hyödyntäen.
Konsultoinnin toteutus
Konsultointi aloitettiin analysoimalla Nahen lähtötilannetta yhdessä KontaktiVerkon markkinoinnin asiantuntijan kanssa; perehdyttiin nykyiseen markkinointiin ja viestintään. Selvitettiin kilpailijoita ja määritettiin ihanneasiakas. Valittiin kanavat viestinnälle sekä määriteltiin jatkotoiminnan keinot ja resurssit.
Koska Nahe on toiminut lähinnä ’näkymättömästi’ eikä somenäkyvyyttä ole entuudestaan ollut, lähdettiin brändiä ja tunnettavuutta rakentamaan maasta ylöspäin ja löydettiin toiminnan perustan kolme E:tä; eettinen toimintakulttuuri, eettinen toimintatapa ja ekologisuus.
Ensimmäisen neljän päivän sisältö koostui siis kysymyksen ”Miten tulemme esille?” ideoimisesta ja hiomisesta. Lähtötilannehan oli, että sosiaalinen media ja digitaalisuus olivat Nahelle uutta aluetta ja nyt viestiminen sen kautta ja digityökalujen hyödyntäminen edesauttaisivat liiketoimintaa.
Toisen ELY:n tarjoaman konsultointijakson tavoitteena oli kehittää Nahen myynnin ja taloushallinnon prosesseja digitaaliseksi mm. asiakkuuden hoidon, laskutuksen ja varaston kirjanpidon osalta. Näiden asioiden digimuotoon konvertointi ja automatisointi tulisivat vapauttamaan Nahelle aikaa asiakkaiden palvelemiseen ja itse markkinoimiseen.
Uutta näkökulmaa
Usein kun toimintaa on totuttu pyörittämään tietyllä tavalla, on virkistävää saada uutta näkökulmaa asioihin. ”Yllättävää oli, miten jälkeen olimme jääneet kaikesta kehityksestä. Tuntui, että olemme jostain kivikaudelta.” Nahen toimitusjohtaja Raija-Liisa Koskinen kommentoi konsultoinnin kulkua. Vastuuasiantuntija Kirsi Vuolletilta tulikin usein materiaalia täyttämään aukkoja verkkokoulutusten, seminaarien, artikkeleiden ja muiden tiedonlähteiden muodossa, jotta kasvu voisi jatkua myös konsultoinnin jälkeenkin. Raija kuvailikin oppimiseen aktivoitumista oivasti antamalla tärkeän neuvon kaikille, jotka haluavat pysyä alansa suunnan näyttäjinä:
”Kirsi, olet hyvänä esimerkkinä meille. Olimme tottuneet perinteiseen malliin ja siihen, että asiat tehdään tietyllä tavalla. Nyt tajusimme konkreettisesti, että on myös itse oltava aktiivinen ja ettei kukaan tuo sitä kaikkea sinulle tarjottimella valmiiksi pureskeltuna. Työtä ja tekemistä riittää ja se on jatkuva prosessi, joka ei lopu koskaan.”
Tulos
Ja hyvä niin. Harvassa asiassa sitä voi odottaa tulevansa valmiiksi ja heti kun niin ajattelee, on jo jäänyt jälkeen. Konsultoinnin parhaana tuloksena näemmekin sen, jos olemme onnistuneet istuttamaan asiakkaaseen oppimisen ilon siemenen.
”Kirsin osaaminen ja verkosto on niin omaa luokkaansa, että kyllä me, jos vain mahdollista tahdomme yhteistyötä tehdä jatkossakin”, Seppo tuumaa loppukommenttinaan. ”Ja voimme lämpimästi suositella häntä”, Raija yhtyy arvioon.
Korona on koetellut monien yritysten toimintaa, mutta haasteet tuovat mukanaan aina myös uusia mahdollisuuksia. Nahe otti haasteen vastaan ja digiloikan avulla tästäkin haasteesta selvittiin ja tänä vuonna juhlitaan ansaittua 30. juhlavuotta laadukkaiden, suomalaisten naisten vartaloon mukavasti istuvien ja vastuullisesti valmistettujen vaatteiden suunnittelijana ja valmistajana. Lue lehdistötiedote (15.6.2021) juhlavuodesta täältä. Tue kotimaista perheyritystä ja tutustu lisää Nahen toimintaan ja sen ajattoman tyylikkääseen valikoimaan: Kotimaisen arkimuodin helmi astuu itsekin parrasvaloihin (nahe.fi)