TopLine Media, Kehittämispalvelut auttoivat kasvamaan ja verkostoitumaan

ELY-keskuksen Yritysten kehittämispalvelut

Mediayritys TopLine Media hankki Hämeen ELYkeskuksen tarjoamien yritysten kehittämispalveluiden kautta avukseen verkostoitumisen ammattilaisen ja nosti liiketoimintansa uudelle tasolle.

Vuosi 2017 oli Lahdessa toimivalle monimediatuotantoyhtiö TopLine Medialle käänteentekevä. Juha Pihasen ja Erja Hakkaraisen vuonna 2014 perustamassa, interaktiivisia verkkovalmennuksia ja -koulutuksia tuottavassa yrityksessä oltiin aina suunnattu katseet avoimesti tulevaisuuteen, mutta yrityksen omaan markkinointiin kaivattiin lisäapuja. Kun Pihanen kuuli ELY-keskuksen tarjoamista yritysten kehittämispalveluista, kaksikko kiinnostui heti. Pihanen ja Hakkarainen hyödynsivät ensimmäiseksi Analyysi-palvelua, jonka aikana ulkopuolinen konsultti teki yritykselle kehittämissuunnitelman. Tämän jälkeen yrittäjät haastattelivat yhteensä kuusi konsulttia, joista sopivammalta juuri heille tuntui yhteensä jo lähes 30 eri alan yrittäjää ELY-keskuksen kautta auttanut Kirsi Vuollet.

Heti ensimmäisestä keskustelusta asti kemiamme kohtasivat Kirsin kanssa erinomaisesti. Mahtavien verkostojen ja innovatiivisuuden lisäksi Kirsin valttikorttina oli tietysti myös lahtelaisuus, Hakkarainen nauraa.

Vuolletin kanssa työskentely lähti luontevasti käyntiin, ja seuraavan neljän kuukauden aikana Vuollet ja TopLine Median käytännön arkea pyörittävä Hakkarainen olivat tiiviisti yhteydessä. Käyttäen apuna jo tehtyä kehittämissuunnitelmaa Vuollet teki TopLine Medialle asiakastarvekartoituksen, jolla selvitettiin kilpailutilannetta ja potentiaalisia asiakkaita.

Hioimme myös sosiaalisen median hyödyntämistä yrityksen markkinoinnissa, Vuollet kertoo.

Yhteistyön aikana Hakkarainen onnistui hahmottamaan yrityksen kilpailuvaltit entistä paremmin ja uskalsi lähteä markkinoimaan yrityksen osaamista rohkeammin.

Kirsin avulla päässäni jo olleet ajatukset kirkastuivat, Hakkarainen kiittää.

Konsultointi-palvelu antoi alkusysäyksen verkostoitumiselle Yhteistyön arvokkaaksi anniksi osoittautui myös Vuolletin taito rohkaista asiakastaan verkostoitumaan. Vuolletin omat laajat verkostot toivat TopLine Medialle nopeasti lukuisia uusia asiakkaita sekä yhteistyökumppaneita, jotka ovat jo nyt olleet pienelle yritykselle hyödyksi. Vuollet tutustutti Hakkaraisen moniin uusiin ihmisiin esimerkiksi ottamalla tämän mukaan Lahden Yrittäjien risteilylle.

Lisäksi liityimme Kauppakamarin jäseneksi, ja minut valittiinkin heti mukaan koulutusvaliokuntaan. Juha puolestaan aloittaa vuoden alusta matkailuvaliokunnassa, Hakkarainen kertoo.

Vanhojen asiakkaiden lisääntyneiden tarpeiden sekä uusien asiakkaiden löytymisen ja verkostojen avulla TopLine Media on pystynyt kasvamaan tavoitekokoonsa: syksyllä yritykseen palkattiin kaksi uutta työntekijää. Monen uuden asiakkaan kanssa yhteistyötä suunnitellaan jo pitkälle tulevaisuuteen. Työtä riittää niin oman talon väelle kuin lukuisille freelancereillekin. Tunnelmallisessa puutalossa kotipesäänsä pitävä yritys on jo positiivisen ongelman edessä: lisätilaa tarvitaan, ja ensi vuonna suunnitelmissa onkin laajennus piharakennukseen.

Kehittämispalvelut kannustavat kasvamaan

Vuoden 2017 lopussa TopLine Media muuttui osakeyhtiöksi ja Hakkaraisen rooli yrityksessä tuottajasta toimitusjohtajaksi. Hakkarainen uskoo videoiden ja koulutuksen yhdistämisen mahdollisuuksiin ja siihen, että tarinallisen videon avulla esimerkiksi kuivasta lakitekstistäkin saadaan kiinnostava.

Konsultoinnin avulla ymmärrän itsekin paremmin, missä olemme huppuhyviä ja nykyään osaan myös kertoa siitä uusille potentiaalisille asiakkaille, Hakkarainen toteaa.

Yritysten kehittämispalveluja TopLine Mediassa voitaisiin hyvin kuvitella käytettävän uudelleenkin.

Yrittäjän kiireisessä arjessa yrityksen kehittämisen suunnittelu helposti unohtuu. Kaikki tarjolla olevat mahdollisuudet kannattaa kuitenkin hyödyntää, ja oman kokemukseni perusteella suosittelenkin lämpimästi kaikkia pk-yrittäjiä hankkimaan apua yritysten kehittämispalveluista, Hakkarainen kannustaa.