7 vinkkiä hyvään hissipuheeseen
Ei tarvitse olla myyntimies syntyjään, jotta saa ideansa kiinnostavasti ja tehokkaasti esitettyä tilanteessa kuin tilanteessa. Siirtyminen etätapaamisista kasvotusten tapaamiseen on alkanut, joten on aika taas teroittaa hissipuhe taidot. Näillä vinkeillä olet valmis kesän verkostoitumistapahtumiin.
1. Valmistaudu huolella
Tilanteeseen, jossa sinun täytyy kommunikoida liikeideasi tiiviisti ja dynaamisesti voi joutua yllättäen. Esimerkiksi alasi tapahtuman kahvihuoneessa tai vapaa-ajan sosiaalisessa tilanteessa saatat törmätä ihmisiin, joiden haluat kiinnostuvan toiminnastasi. Nämä tilanteet ovat usein nopeasti ohimeneviä tilanteita, etkä kaikissa sosiaalisissa tilanteissa halua häiritä ihmisiä liikaa työasioilla. Näihin tilanteisiin hissipuhe on tarkoitettu. Välttääksesi jäätymisen tai kerrottavien asioiden laajuuden johtavan puhe vyöryyn, suunnittele puhe etukäteen ja paina se mieleesi. Kirjoita se ylös, näin näet myös visuaalisesti sen pituuden ja mitkä kohdat ovat turhan pitkiä. Sujuvakin puhuja voi yllättävässä ohikiitävässä tilanteessa unohtaa tärkeitä asioita, joten on hyvä valmistella toimiva puhe etukäteen.
2. Tiivistä
Hissipuheen pointti on pitää puhe lyhyenä ja kiinnostuksen herättävänä. Tarkoituksena ei ole antaa kaikkia yksityiskohtia, vaan saada kuulija haluamaan kuulla lisää. Keskity siis kohokohtiin ja tunteisiin vetoamiseen, yksityiskohdista ja käytännön asioista voidaan keskustella myöhemmin. Hissipuheen tulee sisältää vastaukset kysymyksiin mitä, kenelle ja miksi? mitä kysymykseen vastataan tiivistämällä mitä yritys tekee, kenelle kysymys kuvaa kohde asiakasryhmää ja miksi on kenties tärkein kysymys - sillä korostat mikä erottaa yrityksesi muista. Voit kertoa yrityksen arvoista ja siitä mihin ongelmaan yrityksesi tarjoaa ratkaisun.
3. Korosta hyviä puolia
Jos aikaa jää yli vastattuasi yllä oleviin kysymyksiin voit koukuttaa kuulijaa menestyksen luvuillasi. Korostettavia asioita, jotka kiinnostavat sijoittajia ovat mm. tyytyväisten asiakkaiden määrä ja palaute, uniikki markkinarakosi, kasvusi ja suunnitelmasi tulevalle kasvulle. Ideaalinen kesto hissipuheelle on kuitenkin noin 90 sekuntia, joten voit myös ohittaa osan näistä tiedoista mainitsemalla lopuksi, että kertoisit mielelläsi heille lisää näistä asioista ja antaa yhteystietosi. Näin kuulijalle jää syy ottaa sinuun yhteyttä, jos onnistuit istuttamaan kiinnostuksen siemenen heihin.
Muista myös kertoa miten kuulijasi hyötyy yhteistyöstä, äläkä vain listaa asioita, joita tarvitset heiltä.
4. Kerro tarina
Tehokas hissipuhe nappaa kuulijan huomion heti, eikä päästä siitä irti ennen kuin se on ohi, jättäen kuulijan innokkaaksi oppia lisää. Ihmiset ovat tunteellisia olioita. Siksi tarinat ovat kiistatta voittamattomia kiinnostuksen ylläpitämisessä. Kerro mikä inspiroi sinua aloittamaan toimintasi, mitä haasteita kohtasit ja mitä opit. Vaihtoehtoisesti voit kertoa asiakastarinan siitä, miten palvelusi/tuotteesi korjasi asiakkaan ongelman.
5. Harjoittele
Puheen ulkoa muistaminen on tärkeää, ettet unohda tärkeitä asioita tai ylikuormita kuulijaa liialla informaatiolla, mutta jos puhe on sanasta sanaan käsikirjoitettu, voi se kuulostaa puiselta ja luonnottomalta. Näiden väliltä on hyvä yrittää löytää tasapaino. Suunnittele ja paina siis mieleesi pääpointit, jotka tahdot varmasti tuoda esille ja muutama myyntilause niille ja harjoittele sitten niiden esille tuontia eri tavoin. Harjoittele puheen tiiviinä pitoa ja kiinnostuksen herättävyyttä koukuilla. Muista aina lopuksi ehdottaa yhteystietojen vaihtamista keskustelun ylläpitämiseksi.
Pyydä ystävää, perheenjäsentä tai kollegaa toimimaan koeyleisönä puheellesi. He voivat nostaa esille kysymyksiä, joita et itse olisi ajatellut. Pyydä heitä myös ajastamaan puheesi, jotta pysyt kohde ajassasi joka kerta.
6. Vältä erikoissanastoa
Hyvä hissipuhe välittää liikeideasi perusidean ja aatteen heti kenelle tahansa. Myös tästä syystä tutun käyttäminen kohdeyleisönä on hyödyllistä, sillä he voivat huomata puheessasi hämmentäviä asioita, joita itse ideaa kauan kehittäneenä pidät itsestään selvyytenä. Erikoissanasto voi saada sinut tuntemaan itsesi asiantuntevaksi, mutta välttääksesi väärinkäsityksiä ja hämmennystä, pidä puheen ilmaisu simppelinä.
7. Sitouta kuulijaasi
Muista katsekontakti ja kysy kuulijalta kysymyksiä, jotta vuorovaikutus on enemmän keskustelumainen, eikä vain yksipuolinen puhe. Voit esimerkiksi kysyä, tietävätkö he mikä on isoin ongelma asiakasryhmäsi keskuudessa koskien ongelmaa, jonka korjaat palvelullasi/tuotteellasi. Tämä auttaa pitämään kuulijan sitoutuneena ja saa puheen tuntumaan luonnollisemmalta.
Sitten ei muuta kuin itsevarmana hehkuttamaan mahtavaa ideaasi. Älä pelkää näyttää, että olet innoissasi ideastasi. On ihan okei vähän kehuskella itseäsi ja tiimiäsi. Innokkuus on tarttuvaa!